Промени в Закона за насърчаване на инвестициите, благодарение на


Описание на промените
Приоритизиране на държавната помощ
Преди: Държавната помощ не беше на видимо място сред стимулите, които държавата предоставя.
Сега: В чл. 2 изнасяме на по-водещо място предоставянето на държавна помощ във формата на финансова инвестиционна помощ.
Повишен бюджет за предоставяне на държавна помощ
Преди: До преди 3 години: Бюджет от едва 10 млн годишно.
Сега: Последните години: Бюджетът е 100 млн.
Ясни критерии за сертифициране на инвеститор
Преди: Сертифицирането на инвеститорите бе мъчителен процес, който не бе с предвидими критерии.
Сега: Чрез промените в закона се въведе ясна методология, чрез която инвеститорите ще бъдат сертифицирани, когато съберат съответните точки.
Задължителност за предоставяне на държавната помощ
Преди: Предоставянето на държавната помощ бе несигурно и зависеше от разговори с институциите и наличие на бюджет.
Сега: Създадохме задължение на държавата да предостави държавната помощ при покриване на съответните критерии.
Приоритизиране на индустриите със средна и с висока добавена стойност
Преди: Не се правеше значима разлика в индустриите, а само в размера инвестиция.
Сега: Приоритетно ще се инвестира в индустриите със средна и с висока добавена стойност.
Възможност да се възползваме от пълния размер държавна помощ, който ни разрешава Европейския съюз
Преди: Редовно предлагахме държавна помощ под 10% от инвестицията.
Сега: В неразвитите региони можем да предоставяме до максимално позволените 60% държавна помощ.



Какво целим
Целта е насърчаването на експортно-ориентирани инвестиции, които не изкривяват вътрешните пазари.
Какво цели предложението за промени в ЗНИ:
Промените касаят само производствени инвестиции, с цел подпомагането на развитието на регионите и увеличаване на възнаграждението на хора с ниски и средни умения.
Да стимулира експортно-ориентирани производствени инвестиции.
България да е конкурентна в отпускането на държавна помощ спрямо други страни в региона без да стига до максималните прагове.
Опростена категоризация на видовете инвеститори. Сегашният закон има прекалено сложни прагове на видовете инвеститори смножество изключения.
Въвеждане на нова категория инвеститор, Стратегически Инвеститор, за инвестиции от над €100 млн., което да позволи да се преговаря до максималните прагове на държавна помощ за значими проекти.
Предоставяне на държавна помощ и на по-малки производствени инвестиции в индустрии със средна и висока добавена стойност. Такива инвестиции са жизнено важни в по-малките населени места в България, с цел ускорено подобрение на структурата на работната сила, увеличаване на възнагражденията и намаляване на регионалните дисбаланси.
Какво НЕ цели предложението за промени в ЗНИ:
Да НЕ стимулира инвестиции в сектори с ниско добавена стойност (напр. шивашка промишленост), но оставя възможност да стимулира подобни инвестиции, ако те надвишават определен Размер.
Да НЕ стимулира складови и логистични обекти
Да НЕ стимулира производствени инвестиции адресирани към вътрешния пазар, които да афектират негативно конкуренцията в определени сегменти на пазара
Да НЕ стимулира инвестициите в услуги и особено ИТ сектора поради факта, че в ИТ сектора структурата на работната сила е коренно различна


