CloudCart: От А до Я в онлайн търговията.

09/12/2023
CloudCart: От А до Я в онлайн търговията.

Компания: CloudCart

Представител: Николай Илиев

Позиция: CEO


Как бихте обяснили бизнеса си с едно изречение на баба си?

“Бабо, ние създаваме съвременните “дюкянчета” за занаятчии и търговци, само че вече не е нужно да стоят на пазара в центъра на града, за да продават, а могат от разстояние да изпращат стоките си до всеки един човек по света.”

Ще ви споделя нещо интересно - една от най-успешните ни рекламни кампании се казваше “И баба знае как”, в която основното ни послание беше, че с CloudCart е толкова лесно, че и баба ти може да се справи. Привлякохме много нови клиенти, които ни се довериха и днес са в челните редици в своята сфера.

Какъв проблем решава идеята ви и как се зароди? 

CloudCart е платформа, която дава всичко за бизнесите, които искат да успеят в сферата на онлайн продажбите или както обичаме да казваме: “От А до Я в онлайн търговията”.

Как сформирахте екип? Откъде се познавате, защо решихте да работите заедно? 

Аз съм истински късметлия, защото работя с най-близкия си човек - моят брат Петър Илиев. Той е технически експерт с богат опит в онлайн индустрията и CTO в CloudCart. С него освен кръвна връзка ни свързват и много битки в професионалния ни път в редица компании, които сме основали, развили, а някои и продали успешно. И всички в сферата на онлайн бизнеса, рекламата и създаването на условия за повече продажби и търговски резултати за нашите клиенти.

Когато работиш със семейството си, ти всъщност не отиваш сутрин в офиса, а в собствения си дом. 

Тази връзка и отношение към работата искахме да пренесем като философия и към всички колеги, които срещаме по пътя си и решаваме да привлечем - да чувстваш екипа си като семейство, а мисията на компанията да приемаш и за своя лична.

Затова и създадохме и описахме заедно, целият екип, ценностите на компанията. Беше дълъг процес, но толкова ползотворен и всеки един колега осъзна, че това е в основата за успехите ни не само като компания, но и на всеки един от нас като личност. 

Има ли момент, който почти ви отказа?

Всъщност, повратен момент в живота ми е, когато моят брат повярва в мен, в мечтите и целите ми. С него сме научени от малки, че за да постигнеш нещо, което много искаш, трябва да си готов да рабо­тиш здраво и страхът от не­известното не трябва да те плаши.

В тази връзка дори и да е имало моменти, в които е било тежко, съм се опитвал да приема напрежението, проблемите и неравностите по пътя като необходимото зло, тайната съставка за успеха на всеки един технологичен стартъп. А и за моето лично израстване.

А най-големият ви гаф досега?

Ще разкажа история, която е колкото гаф, толкова и източник на много знание за нас. За ключов клиент трябваше да реализираме нов тип функция в платформата, която да позволява даването на специфични промоции за купувачите. Буквално “изнудих” брат си да накодим и пуснем функционалността в петък. Всичко беше чудесно, докато в събота от клиента не получихме странно съобщение - “Хора, не знаем какво сте направили, но имаме нереално много поръчки”. Решихме да проучим на какво се дължи този резултат и осъзнахме, че имаме бъг в кода, който е позволил на доста хора да си закупят премиум стоки с огромна отстъпка и тази “промоция” е viral.

Коригирахме грешката си, а клиентът ни прецени, че изпълнението на поръчките ще донесе в пъти повече печалби в дългосрочен период поради огромният hype около новият им онлайн магазин. Бяха прави, а ние включихме поредното правило в процесите ни - НЕ Пускай нов код в петък 🙂

Най-ценният съвет, който бихте дали на тези след вас? 

Поставили сме си лична мисия - да оставим позитивна и ярка следа в електронната търговия, като я направим по-достъпна и ефективна за хиляди предприемачи. Ние не създаваме просто онлайн магазин, ние превръщаме идеите в реланост и променяме живота на клиентите си. Съпричастни сме, както с напълно стартиращи търговци, 

така и с предприемачи, които са на пазара от години, но имат нужда от подобрение.

Това е и посланието ми към детето ми, но и към всеки, който иска да гради стойност - поставете си морален ориентир, лична мисия, която да ви помага, когато сте насред най-свирепите бури. Това ще ви помогне да не се отклоните от пътя, който има истинска стойност за самите вас.

По какво приличате на българите и по какво се различавате от тях? 

Признавам си, приличаме си най-вече по това, че ние, българите, често сами обезценяваме постиженията и труда си, не умеем да “се продаваме” като далеч по-уверените предприемачи от западните пазари, а и от Азия. И много ме е яд от този факт и постоянно се опитвам да го променя и в себе си, и в хората, с които работим.

Смятам, че екипът ни се отличава от повечето българи по един много важен критерии - искаме да дадем поне малко повече от това, което получаваме насреща. Това е философия, в която вярвам и която съм си доказал, че работи безотказно. Като бумеранг - ако дадеш повече в даден момент ще ти се върне.

Защо България е добро (или лошо) място за стартиране на бизнес? 

Не съм човек, който ще тръгне да оправдава резултатите си с външни фактори или защото нещо в държавата не е както трябва. Всеки, който прави бизнес в България изпитва трудности в определени сфери и затова съм толкова голям фен на BESCO - има хора, които в детайли знаят не само какви са проблемите, а и се борят да ги оправят.

Ще споделя един факт, който със сигурност ни дава по-лош старт от предприемачите в Америка, Англия или по-големите пазари - аудиторията, която може да се определи като early adopters или хора, които са готови да тестват нови решения и да иновират, са много по малко като общ брой. Затова и първите фази на всеки стартъп, който решава да тръгне от тук и да продава на българи трябва да е наясно с това.

От друга страна имаме редица предимства, според мен основното е, че точно тези препятствия ни правят много по-издръжливи, а компаниите ни “нечупливи” и устойчиви на промените.

Ако имате магическа пръчка, кой партньор или инвеститор бихте искали да вкарате в отбора? 

През годините осъзнах, че “знанието дебне от всеки ъгъл” и всеки нов контакт може да ти помогне да развиеш продукта си. Това донякъде се покрива и с основният ни подход към растежа, наричаме го “Partners First approach” - ръст през партньори и програмата ни за бизнеси, които искат да влязат и развиват екосистемата ни.

Със сигурност бихме искали да привлечем инвеститор, който с познанията и мрежата си да ни помогне да ускорим развитието си, защо не Джеф Безос или Джак Ма… Първата стъпка да осъществим една мечта е да я изречеш.

Какви цели сте си поставили? 

В момента CloudCart навлиза в изключителна важна фаза от своето развитие. През последните 3 години привлякохме инвестиции от над 2 млн. евро от New Vision 3 (NV3), Sportal Media Group, ITA Group Bulgaria и Elevator Ventures, което ускори нашия растеж. 

На 28.11.2023 г. поставихме началото нов рунд за набиране на капитал, който позволява на настоящи и нови инвеститори да запазят и разширят дела си. Тази стратегическа инициатива има за цел да затвърди позицията ни като пазарен лидер в онлайн търговията и да подпомогне развитието на онлайн бизнеса в региона - без необходимост от напреднали технически познания или огромни инфраструктурни инвестиции.

Стратегическите цели, които сме си поставили, са:

- Привличане на нови клиенти: Колаборация с локални партньори, чрез които обслужваме клиентските нужди на техния език. Използваме технологичните предимства на нашата платформа за максимизиране на печалбите на онлайн бизнесите. 

- Разширяване на нови пазари: Навлизаме в необятния потенциал на електронната търговия в Германия. Натрупахме ценен опит от пазари като като Гърция и Румъния, в които вече имаме изградена стабилна основа. Насочили сме своето внимание и към страни с по-малка конкуренция, като Сърбия, Албания, Македония, Хърватия и Босна и Херцеговина.

- Усъвършенстване на платформата: Непрекъснато се развиваме и дори изпреварваме новите технологии и тенденции. Тази адаптивност ни отрежда сигурно място в челните редици. Гордеем се със способността на нашия продукт да издига онлайн магазините до водещите позиции в Google търсенето, да оптимизира продуктовите каталози и да генерира автоматизирано съдържание чрез изкуствен интелект.

Защо си част от отбора на BESCO? 

В България няма друга толкова активна организация, която свързва и обединява предприемачите и изгражда мостове между бизнеса и държавата. BESCO защитава нашия интерес и създава едно особено усещане за истинска общност

Допълнителна информация

Няма как да не спомена нашия нов AI инструмент, наречен CloudIO. С внедряването му преобразихме начина, по който онлайн търговците формират и управляват своето съдържание. Осигурихме до 5 пъти по-малко разходи за продуктови описания и до 5 пъти по-бърз процес на SEO оптимизация за търсещите машини. Още повече, успяхме да спестим над 90% от времето на всеки търговец за създаване на продуктово съдържание, което те могат да насочат иинвестират в други аспекти на техния бизнес. Тези резултати не са просто цифри – те са свидетелство за силата и безспорната необходимост на изкуствения интелект.

CloudIO е като ChatGPT за онлайн търговия, но по-добър. Той е твоят личен експерт в електронната търговия, съобразен и обучен за всеки магазин на CloudCart. Oсигуряването на поредното конкурентно предимство за нашите търговци е основен приоритет и се гордеем с постигнатото.

Искаш ли да си част от общността на BESCO? Стани член още днес!